Terug

Pandemic: Innovatie, coöperatie en teamwork in het populaire bordspel

Van alle innovaties in bordspellen in de afgelopen tijd zijn er weinig zo opvallend als coöperatief spelen. Deze moderne benadering heeft een simpel concept: jij en je medespelers werken samen om een gezamenlijk doel te bereiken. Hierdoor wordt het spel zelf – door zijn thema – eigenlijk de vijand die je moet verslaan. 

Pandemic 

Bij de originele Pandemic zijn virussen die de wereld bedreigen jouw “vijand” in het spel. Jij en je team moeten er alles aan doen om te voorkomen dat ze zich over de wereld verspreiden. Hoewel dit onderwerp nu erg actueel is, was het idee voor Pandemic al in 2004 bedacht. Ook toen al domineerde het woord pandemie de krantenkoppen. Met dit als achtergrond bedacht ontwikkelaar Matt Leacock dit baanbrekende spel.

Het idee 

Leacock had gezien dat competitieve spellen niet altijd bij mensen in de smaak vielen. Daarom begon hij aan de ontwikkeling van een spel dat spelers in hetzelfde team zette en hen het tegen een gezamenlijke vijand liet opnemen. In Pandemic nemen 2-4 spelers de rol op zich van specialist om 4 virussen te bestrijden die in verschillende regionen in de wereld zijn uitgebroken. Spelers kunnen kiezen uit zeven karakters met elk een unieke vaardigheid en titel: Projectleider, Onderzoeker, Wetenschapper, Logistiek Manager, Arts, Crisismanager en Quarantainespecialist. Hoewel alle spelers gebruik maken van hun speciale vaardigheden, moeten ze altijd samenwerken om een geneesmiddel te vinden tegen alle vier de virussen. 

 class=

Winnen en verliezen 

Terwijl je samenwerkt om een vaccin of geneesmiddel te vinden, vecht het spel zelf terug. Als op het speelbord de situatie onhoudbaar wordt—wanneer er bijvoorbeeld teveel uitbraken zijn of als je geen kubussen of kaarten meer hebt—dan wint het spel en verliest het team. Wees ondernemend om uitbraken voor te zijn, verlies niet de controle over de ziektes en houd de tijd goed in de gaten.

 class=

Makkelijk te leren, genoeg te doen 

Pandemic is een coöperatief spel waarbij spelers steeds om de beurt een zet mogen doen. Hierbij kun je kiezen uit vier verschillende acties, zoals het ontdekken van een medicijn, het bouwen van een onderzoeksstation of het verhuizen van de ene naar de andere basis. Je kunt besluiten om naar een nieuwe stad te vliegen, een ziekte te behandelen of een Gebeurteniskaart te trekken of te gebruiken. Er is altijd genoeg te doen en jij en je team zullen constant je strategie moeten aanpassen om het spel te winnen. 

Positiviteit 

Wat Pandemic zo’n geliefd spel maakt, is zijn zeldzame sfeer van samenwerking en positiviteit—beide sleutelelementen om de dreigingen op het speelbord te verslaan en problemen in het echte leven te overwinnen. Volgens de Wall Street Journal putten zelfs echte gezondheidsmedewerkers inspiratie uit Pandemic . De Amerikaanse krant meldde dat de werknemers van het Duke Infection Control Outreach Network vaak het spel speelden om alle stress van de dag kwijt te raken. En dat terwijl ze elke dag een echt gevecht tegen het coronavirus moesten voeren!

 class=

Vaak bekroond 

Na zijn release in 2008 won Pandemic een hele reeks prijzen voor de nooit eerder vertoonde coöperatieve gameplay. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een grote lijn met uitbreidingen en nieuwe originele, op zichzelf staande games voor spelers die op zoek zijn naar een nieuwe coöperatieve uitdaging. Hoewel je in het spel “de mensheid moet redden”, gaat het in de werkelijkheid om meer wezenlijke dingen: het plezier in het spelen van een spannend en origineel spel en een band kweken met je teamgenoten. Helemaal mooi is het feit dat je het hier nooit hoeft te hebben over wie er nu won, verloor of vals speelde!

Heb jij ooit het bordspel Pandemic  gespeeld? Wat vind jij van coöperatieve spellen?